Nyhetsbrev februari

 
Vårens aktiviteter rullar igång och även om det är en bit kvar till vår så ser vi iallafall att dagarna blir längre redan nu. Under februari och mars har vi flera intressanta aktviteter hos FindIT som vi tror kan intressera er. Här har vi samlat dessa och se till att anmäla dig så du inte missar nåt.

I nyhetsbrevet denna månad hittar du information om kommande föreläsningar, seminarier och några nyheter kort och gott.
 

Aktuella seminarier och aktiviteter

 

Datum: 3 mars
Leantänk i tillverkande företag och traditionella IT-stöd
FindIT bjuder in till en träff där Marjo Särkimäki berättar vad lean står för och på vilket sätt leantänket skiljer sig från vårt traditionella sätt att tänka i företag. Vi kommer att få svar på vilka effekter som kan förväntas av ett leanarbete och vi diskuterar frågan hur våra affärssystem stödjer ett leantänk.

Vad ska nätverket ta upp för ämnen framöver?
Ta chansen att påverka nätverket och dess innehåll. Vilka ämnen ska vi ta upp framöver? Kom och tyck till!

Plats: Sandbacka Park
Tid: 13:00 - 15:00
Anmäl er här: Anmälan till affärssystemnätverksmöte 










Foto: Viktoria Davidsson
Datum: 4 mars
Är ditt drömkontor en strand på Bali eller stugan vid havet?
Som digital nomad kan du leva din dröm!

Alla kan leva sin dröm – bara man sätter igång. Möt två personer som gjort slag i saken under en inspirerande lunch. FindIT bjuder in dig som vill utveckla ditt företag och ditt sätt att jobba till en föreläsning som kan göra dig platsoberoende och få hela världen som arbetsplats.

Byt frågor – förändra ditt liv
Bodil Wilén, pedagog och entreprenör driver företaget DestinationFrihet & Framgång och har som affärsidé att hjälpa människor att förverkliga sina drömmar. Bodil har en lång bakgrund inom skolvärlden men beslutade att hon ville se snabbare resultat och jobbar idag med bland annat föreläsningar och workshops. Med en entreprenörsanda ser honmöjligheter i det mesta. Bodil inspirerar under lunchen med en del av sin föreläsning ”Byt frågor – förändra ditt liv”.
 
Livet som digital nomad
Via Skype från Bali träffar vi Anna Åberg, som bland annat har en bakgrund inom IT-branschen. Anna lever sedan flera år som digital nomad och via webben har hon skapat en verksamhet som gör att hon kan leva och jobba var hon vill, har mycket fritid och samtidigt hjälper andra att lyckas med webbföretagande. Anna kommer att berätta om sin resa till att bli digital nomad, vad det innebär att vara digital nomad, hur man kan bygga upp en verksamhet på nätet mm. Vi kommer också att få höra henne berätta om No office - en digital mötesplats för de som vill jobba mindre och tjäna mer.

Plats: Sandbacka Park
Tid: 11:00 - 13:00, inklusive lättare lunch
Anmälan: senast den 27 februari via denna länk
 









 



Datum: 24 mars
Gamification
FindIT bjuder in till en föreläsning på ämnet Gamification med Susanne Timsjö som under höstens IT-Forum verkligen väckte intresset för vad Gamification egentligen är och hur vi kan dra nytta av det i framtidens industri.

Lite kort från IT-Forum och vad Susanne kommer att prata om
De som kliver in i arbetslivet idag har haft tillgång till internet och dataspel i hela sitt liv. Ständig uppkoppling, sociala nätverk, direkt feedback och fängslande historier som fullkomligen uppslukar användaren är vardag för dem.

Kontrasten blir synnerligen brutal när de kliver in i arbetslivet, där processer, möten, väntan och enformiga dataprogram avlöser varandra.

 – Det är lätt att säga att ungdomar inte har rätt kompetens, men om man vänder på resonemanget och istället funderar över hur industrin kan nyttja deras kunskap om spel börjar det bli spännande, berättade Susanne Timsjö, som jobbar med forskning kring användarbarhet och mjukvaruutveckling på ABB.

Utförligare information och inbjudan kommer med e-post inom kort. Intresset för att lyssna på Susanne Timsjö har varit stort och anmäl gärna ditt deltagande redan idag:

Plats: Sandbacka Park
Tid: 11:30 - 13:00, inklusive lättare lunch
Anmälan: senast den 17 mars  via denna länk







Hänt sen sist

Rätt system, rätt införande och vikten av delad kunskap

 
Lyssna på användarna, gör alla delaktiga, utgå från verkligheten och låt de som kan verksamheten dela med sig av kunskapen. Det är tre konkreta råd som vi tar med oss från årets första nätverksträff den 20 januari hos FindIT.
 
Under en eftermiddag genomfördes ett seminarie med  kvalitetsarbete och IT som den röda tråden. Först ut var Marit Wester från Konsultbolag1som berättade för oss vad du bör tänka på när du står inför ett beslut om att köpa in ett nytt IT-system. Hon pekade på de vanligaste fallgroparna och gav tips på hur du faktiskt kan undvika dessa.
 
Lotta Stenberg, Colubra gav oss exempel från verkligheten på ett lyckat införande av ett nytt sätt att arbeta med kvalitetsledning. Hon berättade om företaget som skrotade sitt gamla ledningssytem för att utgå från företagets verksamhet och hitta ett sätt att arbeta som var anpassat och dimensionerat för att passa företaget. Vinsterna i det nya kvalitetsarbetet var tydliga.
 
Anneli Ericsson och Nils Erik Jansson, InfoCaption avslutade eftermiddagen med att slå ett slag för och egentligen bygga vidare på det som de andra två hade pratat om också: att ta vara på kunskapen inom verksamheten istället för att komma och bygga upp kvalitetssystem helt utifrån.
 
Vi fick se exempel på hur man kan arbeta i gemensamma flödesscheman som samtidigt är kopplade till ”så här gör du” som kollegor inom företaget själva har spelat in. Att ta tillvara på kunskapen inom företaget för att säkra kvalitet och säkerhet.
 
Vill du veta mer om något av dessa kan ni höra av er till FindIT så hjälper vi till med kontakten.
 


Kort och gott
 

Nu börjar vi inventeringen av regionens IT-företag - vill du vara med?

FindIT har tidigare genomfört en inventering av IT-mognaden hos regionens små- och medelstora tillverkande företag. Motivet var att se till att rätt insatser görs utifrån de behov som finns. Nu startar vi en inventering av styrkeområden och erbjudanden hos regionens IT-företag. Syftet nu är att med ökad kunskap bättre kunna koppla rätt kompetenser hos IT-leverantörer och högskolor till de regionala små och medelstora företagens behov.
 
En sammanställning av inventeringarna redovisas med anonyma svar, genomsnitt, trender osv. Återkoppling till de medverkande görs där den egna organisationens värden jämförs med övrigas (anonyma) värden. Projektet står precis i begrepp att börja intervjua piloter för att testa formulär och svarsalternativ. När det är klart fortsätter intervjuerna med övriga deltagande IT-företag.

För mer information och anmäla intresse att vara med i inventeringen:
Peter Nordqvist, FindIT, peter.nordqvist@findit-solutions.se eller 026-24 16 68
 

CoderDojo - arbetet inför den första CoderDojon pågår

Häng på tåget och anmäl dig gärna som mentor! Läs mer om CoderDojo här. 
 

Här träffar ni FindIT i februari och mars

  • 25 februari träffar ni oss på VM i Falun
  • 17-18 mars är vi med på Framtidsmässan i Borlänge

Utbildningar som vi vi vill tipsa om:

Yrkeshögskolan i Sandviken erbjuder två utbildningar som det går att söka till nu: 
  • Kvalificerad automationstekniker, start 31 augusti
  • Kvalificerad verkstadstekniker, start 31 augusti
Läs mer här

 


 

Gilla oss på facebook

Missa inte något som händer hos FindIT. Gilla oss på facebook.









Nästa nyhetsbrev kommer runt den 10 mars